VYTLAČ STRÁNKU >>>

Kto správne pije, vyhráva!


Správny pitný režim prispieva k zlepšeniu výkonnosti a k dobrému vnútorného pocitu. [26.6.2006, Profit, Pavel Malovič]

Kto podceňuje význam tohto procesu, ťahá za kratší koniec. Napriek tomu je vhodné - aj vzhľadom na akceptovanie správneho príjmu tekutín v letných mesiacoch - mimoriadne dôležité zopakovať si, čo sa vlastne v organizme pri "pracovnom procese" odohráva a aký na to má vplyv práve pitný režim.


Nápoje na etapy


Každá fyzická aktivita vedie ku vzniku telesného tepla zvyšujúceho teplotu. Pokiaľ nie je zabezpečené odvádzanie tepla pomocou termoregulácie, ktorej hlavným prostriedkom je potenie, dochádza k prehriatiu organizmu.

Vzniknutým psychickým i fyzickým nepríjemnostiam sa dá predchádzať kvalitným nápojovým režimom. Ten má svoje nepísané pravidlá. V zásade má príjem tekutín štyri fázy - pitie pred začiatkom pracovného dňa (ráno po prebudení a počas prípravy na deň), v jeho priebehu, tesne po ňom a napokon vo večerných hodinách.

Svoje "pitné zásobníky" si teda začíname plniť už ráno pred odchodom do práce. Množstvo a typ zloženia prijímaných tekutín sa určuje podľa toho, v akom stave sa organizmus nachádza.

Či nie sme nadmieru "vysušený" z noci (napríklad po chorobe alebo firemnom večierku), či sme sa dobre vyspali a zregenerovali, či sa predpokladajú vyššie straty vplyvom veľmi teplého počasia a výraznejšieho pracovného alebo športového nasadenia.

Ráno by sme mali vypiť okolo pol litra tekutín. Káva sa do toho neráta. Je totiž močopudná. V priebehu hodiny by nemal však ani ten "najvysušenejší" človek vypiť viac ako osem decilitrov.

Ak ho čaká predpoludňajšia porada alebo nejaký iný typ zaťaženia, mal by hodinu pred jej začiatkom vypiť maximálne pol litra. Z toho posledný deciliter tesne pred odchodom na ňu. Keďže sa predpokladá konzumácia tekutín aj v čase porady, je dobré navštíviť pred jej začiatkom miestnosť, kam aj králi chodia pešo. Spríjemní to nasledujúce minúty...

Základ nápoja závisí vždy od typu ostatnej konzumovanej potravy. V predpoludňajších hodinách sa má zjesť ľahká strava v dostatočnom odstupe dvoch hodín pred začiatkom práce. Zastúpenie cukrov v podobe príloh, minimum tukov a nízky podiel bielkovín určujú zloženie miešanej tekutiny.

U ľudí, ktorí ráno idú radšej nalačno, hrozí istým spôsobom pokles hladiny krvného cukru, čo môže mať vplyv na výkonnosť i myslenie. Preto s tým treba rátať aj pri skladbe nápoja (napríklad medom osladený studený alebo teplý ovocný čaj, prípadne mlieko s medom). Aj z toho vyplýva čiastočná individualizácia pitného režimu a dobrého poznania samého seba. ďalej >> << späť zavri stránku